Czy można dostać dofinansowanie do kolektorów słonecznych po ich zamontowaniu?

czwartek, 25 października 2012

Wczoraj zadzwonił do mnie człowiek zainteresowany uzyskaniem 45% dotacji na zakup i montaż kolektorów słonecznych z NFOŚiGW. Ten Pan miał już zamontowane kolektory słoneczne. Tłumaczył, że u sąsiada "firma" montowała kolektory i sąsiad zapłacił za to 15 800 zł. Ów Pan również był zainteresowany instalacją kolektorów słonecznych na domek jednorodzinny. Kolektory miały pokrywać zapotrzebowanie na c.w.u. od domowników, w sumie 4 osób. Jednak człowiek ten chciał mieć kolektory już, z jakiegoś powodu spieszyło mu się. Tłumaczył, że sam zakupił zestaw kolektorów i z montażem zapłacił za to 11 800 zł. Zapytał mnie także, czy może ubiegać się o dofinansowanie do zakupu kolektorów w jego sytuacji, tj. już po zrealizowaniu inwestycji.

Odpowiedziałem że nie. Wniosek o dofinansowanie do NFOŚiGW składa się przed wykonaniem inwestycji. W banku przedstawia się komplet dokumentów, kosztorys inwestycji, akt własności budynku i inne. Bank po rozpatrzeniu wniosku przyznaje kredyt inwestycyjny z dofinansowaniem 45%. W momencie otrzymania kredytu możemy rozpocząć montaż, a do banku przynosić faktury obejmujące koszty kwalifikowane inwestycji. Kredytu nie można spłacić od razu, bo to by oznaczało, że osoba która stara się o kolektory ma pieniądze na ten cel, a nie to jest celem dofinansowania.
W tym wypadku nie dość że kosztorys i faktury musiałyby być z datami wstecznymi (niedopuszczalne), to nie na rękę byłoby to firmie montującej solary, gdyż nie mogłaby ona nic zmienić w wycenie inwestycji (bo klient już zapłacił). Mowa o kosztach kwalifikowanych.
Czasami także urzędnik z banku lub NFOŚiGW pofatyguje się do domu klienta aby zobaczyć, czy rzeczywiście są warunki do tej inwestycji.
Trzeci powód odmowy był taki, że zbliża się koniec roku i fundusz pewnie oszczędniej gospodaruje pieniędzmi. Tak więc drogie osoby zainteresowane dotacją na zakup i montaż solarów. Wnioski o dofinansowanie należy składać przed wykonaniem inwestycji.

1 komentarzy:

  • Klaudia says:
    30 kwietnia 2019 03:37

    Ja Ci powiem jak to u mnie było. Zdecydowałam się na fotowoltaikę jak budowałam dom od razu chcieliśmy wszystko wciągnąć w jeden kredyt. Jak skontaktowaliśmy się z firmą https://suntrack.pl/, od której chcieliśmy zakupić odpowiedni zestaw to właśnie oni powiadomili mnie, że możemy ubiegać się o dofinansowanie. Ja złożyłam papiery pół roku po montażu. Wykazałam wszystko jak należy i dostaliśmy zwrot około 25%. To sporo.

Prześlij komentarz

Dziękujemy. Nasz moderator go sprawdzi.